طراحی بنر

رنگ‌ها در تبلیغات بنری چقدر مهم هستند؟

آیا دوست دارید بدانید بهترین شیوه طراحی بنر به چه صورت است؟ یکی از مواردی که در هر شیوه طراحی بنر بسیار اهمیت دارد، موضوع انتخاب رنگ است. در این مقاله در مورد اهمیت رنگ در تبلیغات بنری گیف و نحوه استفاده از آنها برای جذب کلیک بیشتر، صحبت خواهیم کرد.

93٪ از بازار مشتریان تصمیم گیری خرید خود را از طریق مشاهده تبلیغات‌های بنری انجام می‌دهند، بنابراین رنگ موضوعی نیست که بتوانید آن را در طراحی بنر خود نادیده بگیرید.

علاوه بر این، رنگ‌ها به افزایش شناخت از برند کمک می‌کنند، که به طور مستقیم 80٪ اعتماد مصرف کننده به همین شناخت از برند ربط دارد.

رنگ در تبلیغات به نوعی برقرار کننده یک ارتباط غیر کلامی بین تبلیغ کننده و کاربر است، که می‌تواند کاری کند که کاربر راحت‌تر تبلیغ را درک کند و از آن اطلاعات کسب کند. همچنین به دلیل اینکه یک عنصر بصری است، خیلی سریع‌تر از متن توسط مغز درک و تجزیه و تحلیل می‌شود.

بنابراین، چگونه بهترین رنگ‌ها را برای تبلیغ بنری خود انتخاب کنیم؟

برای کسانی که مبتدی هستند، نیازی نیست که تمام اطلاعات مربوط به رنگ‌ها و روانشناسی آنها را بلد باشند. وقت خود را با مقاله‌هایی که محتواهایی درباره اینکه رنگ زرد نشان دهنده شادی و قرمز نشان دهنده شور، عصبانیت و خشم است تلف نکنید، زیرا هیچ مدرک علمی برای تمام این گفته‌ها وجود ندارد.

حقیقت این است که رنگ به شدت به تجربه شخصی بستگی دارد و هر رنگ برای هر فردی با روحیه و احساسات خاص، معنای متفاوتی دارد.

زبان، خصوصیات شخصی و فرهنگ، همه اینها در چگونگی درک رنگ‌ها تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل است که، پیش بینی تأثیرگذاری هر رنگ بر روی گروه بزرگی از مخاطبان، سخت می‌شود.

همچنین، هیچ رنگ خوب یا بدی، برای رساندن معنا و مفهوم در متن خاصی، وجود ندارد.

به عبارت دیگر، هیچ مدرک کافی برای اثبات این جمله که، یک رنگ خاص بهتر از رنگ‌های دیگر در تبلیغات عمل کند، وجود ندارد؛ به عنوان مثال هیچ وقت نمی‌توان گفت که رنگ سبز بهتر از رنگ آبی در تبلیغات عمل می‌کند.

بهتر است بگوییم که رنگ سبز بهتر از آبی عمل می‌کند، اما فقط در شرایط خاص و در تبلیغی خاص.

 

اصول و پایه استفاده از رنگ که همه باید آنها را بدانند

برای دانستن نحوه استفاده از رنگ در تبلیغات بنری خود، ابتدا باید بدانید چه ابزاری را در اختیار دارید و با کلیت آن آشنا شوید.

رنگ‌ها را می‌توان به چند دسته طبقه بندی کرد:

  • رنگ‌های اصلی که شامل رنگ قرمز، زرد و آبی می‌شوند. با مخلوط کردن اینها می‌توانید هر رنگ دیگری مانند نارنجی را بدست آورید.
  • رنگ‌های فرعی با مخلوط کردن هر دو رنگ اصلی، مانند نارنجی (قرمز و زرد)، سبز (زرد و آبی)، بنفش (قرمز و آبی)، بدست می‌آیند.
  • رنگ‌های دسته سوم باعث تغییر در دایره رنگ موجود بین رنگ‌های اصلی و فرعی می‌شوند. آنها با مخلوط کردن قسمت‌های مساوی از رنگ‌های اصلی با یک رنگ فرعی به دست می‌آیند.

انواع رنگ بندی

تک رنگ: رنگ بندی تک رنگ، از یک رنگ پایه و سایه‌ها و رنگ‌های متفاوت برای تغییر در رنگ اصلی به وجود می‌آیند. از این نوع رنگ بندی می‌توان برای ایجاد ظاهری تمیز و منظم در بنر استفاده کرد.

رنگ‌های مکمل: رنگ بندی رنگ‌های مکمل، ترکیب رنگ‌هایی هستند که با هم 180 درجه در چرخه رنگ‌ها تفاوت دارند و به اصطلاح متضاد هم هستند، مانند آبی و نارنجی که یک نمونه بارز از این نوع رنگ بندی هستند. این نوع رنگ بندی بالاترین میزان تضاد را با هم دارند.

رنگ بندی سه گانه: این نوع رنگ بندی شامل سه نوع رنگ می‌شود که به طور مساوی در چرخه رنگ قرار می‌گیرند. دو پالت اساسی رنگ بندی سه گانه شامل رنگ‌های اصلی قرمز، آبی، زرد و رنگ‌های فرعی آنها رنگ نارنجی، بنفش و سبز می‌شود، که به ایجاد تنوع و تعادل در طراحی کمک می‌کنند.

نکته مهم:

استفاده بیش از حد از رنگ‌ها در تبلیغات بنری باعث می‌شود که تبلیغ بسیار گیج کننده به نظر برسد و درک آن توسط کاربر دشوار شود.

به همین دلیل توصیه می‌شود که حداکثر از یک پالت رنگی با حداکثر دو، سه یا چهار رنگ استفاده کنید.

نحوه انتخاب رنگ مناسب برای تبلیغ بنری

اگر دوست دارید بدانید که چگونه از بهترین رنگ‌ها برای طراحی بنر تبلیغاتی خود استفاده کنید، باید دو دستورالعمل اصلی را دنبال کنید:

  • رنگ‌هایی متناسب با موضوع و کسب و کاری که قرار است برای آن بنر بسازید، انتخاب کنید.
  • رنگ‌هایی را انتخاب کنید که تضاد کافی ایجاد می‌کنند.

همان‌طور که گفتیم، رنگ وسیله‌ای برای برقراری ارتباط است، که می‌توانید از آن برای ایجاد تصویری قانع کننده‌ از برند استفاده کنید.

به پیامی که می‌خواهید انتقال دهید یا به شخصیت، احساسات و یا ارزش‌هایی که می‌خواهید با آنها در ارتباط باشید، فکر کنید. پس از تصمیم گیری در مورد این موارد، رنگ‌های مناسب را برای برجسته کردن آنها انتخاب کنید. اگر می‌خواهید شادی را منتقل کنید، به سراغ رنگ‌های روشن و گرم بروید. اگر می‌خواهید جسورانه بودن را در بنر به نمایش بگذارید، بهتر است به دنبال رنگ‌‌های خالص، مانند قرمز یا زرد بروید.

به یاد داشته باشید که زمینه تبلیغ مهم است و باید از رنگی استفاده کنید که در راستای زمینه تبلیغاتی شما باشد. اگر خلاف این روند پیش بروید نتیجه معکوس خواهید گرفت. به عنوان مثال، می‌توانید برای موقعیت‌های شاد از رنگ‌های تیره‌تر استفاده کنید تا مثلاً متفاوت بودن خود نسبت به رقیبان را نشان دهید. با این حال، به دلیل نوع درک مردم نسبت به رنگ‌ها، با این کار نمی‌توانید تصویری واضح از تبلیغ خود و پیام شاد بودن آن نشان دهید.

نکته دیگری که باید آن را رعایت کنید معنای فرهنگی رنگ‌ها است. به عنوان مثال قرمز را در نظر بگیرید؛ این رنگ در اکثر فرهنگ‌ها به عنوان رنگی برای مناسبت‌های شاد شناخته می‌شود، اما در ژاپن این رنگ، رنگ عزاداری است.

همچنین مخاطبان خود را هنگام انتخاب رنگ در نظر بگیرید. در حالی که هنوز هم باید تحقیقاتی در رابطه با مرتبط دانستن رنگ‌ها با احساسات افراد انجام شود، اما با این حال تحقیقات نشان داده‌اند که تعریف رنگ‌ها بسته به جنسیت و سن افراد می‌تواند متفاوت باشد.

رنگ بر اساس جنسیت

تحقیقات نشان داده است که زنان و مردان ترجیحات رنگ متفاوتی دارند. هر دو جنس به رنگ آبی علاقه دارند، اما این علاقه در مردان بیشتر از خانم‌ها خود را نشان می‌دهد. از طرف دیگر، رنگ بنفش فقط در بین خانم‌ها محبوب است.

وقتی صحبت از رنگ‌هایی می‌کنیم که کم‌ترین میزان علاقه را دارند، نارنجی و قهوه‌ای در صدر این لیست قرار دارند. فقط در این ارجحیت یک نکته ظریف وجود دارد؛ خانم‌ها علاقه کمی به رنگ نارنجی، قهوه‌ا‌ی و خاکستری دارند. اما این در حالی است، که مردان اصلا علاقه‌ای به قهوه‌ای، بنفش و نارنجی ندارند. میزان عدم علاقه به رنگ زرد در هر دو جنس، تقریباً یکسان است.

رنگ بر اساس گروه سنی

علاقه به رنگ‌های مختلف نه تنها از نظر جنسیتی، بلکه از نظر سنی نیز متفاوت است. در حالی که علاقه به رنگ آبی در تمام سنین تقریبا یکسان است، اما میزان علاقه به رنگ‌های دیگر با افزایش سن، کاهش و افزایش می‌یابد.

به گفته بیرکین:

“با افزایش سن، علاقه به رنگ‌هایی با طول موج کوتاه‌تر مانند (آبی، سبز، بنفش)، از رنگ‌هایی با طول موج طولانی‌تر مانند (قرمز، نارنجی و زرد) بیشتر می‌شود.”

تحقیقات بیشتر نشان داده است که علاقه و ترجیحات رنگی، تحت تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی است و از این رو این ترجیحات نفر به نفر تغییر می‌کند.

همچنین میزان علاقه به رنگ‌ها برای سنین مختلف، تغییر می‌کند. در مورد این موضوع نیز رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی و بنفش در صدر رنگ‌هایی هستند که کم‌ترین علاقه به آنها وجود دارد. با بالا رفتن سن افراد، علاقه به رنگ زرد نیز کاهش می‌یابد.

کنتراست رنگ یا تضاد رنگ

تضاد یکی از اصول اساسی در طراحی بنر تبلیغاتی است، که می‌توان از آن برای برجسته کردن اطلاعات مهم و کمک به کاربران در تشخیص عناصر اصلی استفاده کرد. همچنین، اگر تضاد بین رنگ‌ها در تبلیغ به اندازه کافی قوی نباشد، دیگر تأثیرگذار نخواهند بود.

به همین دلیل توصیه می‌شود، از رنگ‌هایی برای تبلیغ بنری خود استفاده کنید که تضاد خوبی بین آنها وجود دارد، تا تشخیص عناصر در تبلیغ را برای کاربر راحت کند.

به عنوان مثال، بنر تبلیغاتی شما پس زمینه‌ای آبی دارد؛ اگر یک دکمه کال تو اکشن با طیف رنگی آبی تیره به آن اضافه کنید، احتمال اینکه کاربر به راحتی متوجه آن نشوند بسیار زیاد است، و در واقع شانسی برای کلیک بر روی آن وجود ندارد. به دنبال رنگی بروید که کنتراست خوبی با رنگ آبی داشته باشد مانند زرد یا نارنجی که تضاد خوبی با آبی ایجاد می‌کنند.

همچنین به میزان تضاد رنگ‌ها توجه کنید. کنتراست پایین بین رنگ‌ها ممکن است زیبا به نظر برسد، اما همچنین خواندن متن را سخت می‌کند و کاربران باید برای تشخیص همه عناصر بنر تبلیغاتی، سخت تلاش کنند.

از طرف دیگر، ایجاد تضاد بالا بین رنگ‌ها خواندن متن را آسان می‌کند، اما توجه داشته باشید که در انجام این کار دچار افراط و تفریط نشوید، زیرا می‌تواند چشمان کاربر را اذیت کند.

درباره رنگ‌ها و نحوه انتخاب آنها در طراحی بنر تبلیغاتی صحبت کردیم. کادرنو با استفاده از به روزترین روش‌های طراحی و مطابق با استاندارد پلتفرم‌های تبلیغاتی بزرگ، بنرهایی مخاطب پسند و با رنگ‌های مناسب ارائه می‌دهد.

منبع: blog.bannersnack

 

کادرنو

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *