ابزار بهینه ‌سازی تصویر

با ۶ ابزار فشرده ‌و کم کردن حجم تصاویر آشنا شوید

افرادی که برای کسب‌وکارشان سایت‌ دارند، بیش از سایر افراد از تصاویری با فرمت PNG استفاده می‌کنند. ابزار بهینه ‌سازی و کم کردن حجم تصویر باعث می‌شود سرعت بارگذاری صفحات سایت افزایش پیدا کند.

بنابراین فشرده‌سازی و کم کردن حجم تصاویر، یکی از ضروری‌ترین کارهایی است که به افراد در بهبود بستر آنلاین کسب‌وکارشان کمک خواهد کرد. البته کم کردن حجم تصویر برای ارسال ایمیل یا اشتراک‌گذاری تصویر در سایر رسانه‌ها هم اهمیت زیادی دارد.

به همین دلیل می‌توان گفت همه افرادی که به نحوی با فضای وب و شبکه‌های اجتماعی سر و کار دارند، باید بهینه‌ سازی تصویر را یاد بگیرند. در این مقاله از بلاگ کادرنو ابزارهایی قدرتمند برای فشرده‌سازی تصویر معرفی کرده‌ایم. اگر به این ابزار نیاز دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۱. PNGGauntlet مناسب برای سیستم‌عامل Windows

نرم‌افزار PNGGauntlet با فریم‌ورک .Net نوشته شده و برای سیستم‌عامل ویندوز قابل اجراست. این برنامه برای بهینه‌سازی فایل‌های تصویری PNG از Ken Silvermans PNGOUT، OptiPNG و DeflOpt استفاده می‌کند. خیلی از فایل‌های تصویری PNG که با نرم‌افزارهای معروف گرافیکی مانند Photoshop یا حتی Fireworks خروجی گرفته می‌شوند، از نظر حجم به اندازه کافی کوچک نیستند؛ اما برنامه PNGGauntlet می‌تواند آن‌ها تا آخرین بیت را فشرده و کوچک کند.

نقاط قوت PNGGauntlet

  • استفاده از ترکیب PNGOUT، OptiPNG و DeflOpt برای کوچک‌ کردن فایل PNG
  • عدم افت کیفیت تصویر حین کاهش حجم (فقط حجم تصویر را کاهش می‌دهد)
  • امکان تبدیل فایل‌های GIF، JPG، TIFF و BMP به فایل‌هایی با فرمت PNG

 

۲. ImageOptim مناسب برای سیستم‌عامل macOS

نرم‌افزار  ImageOptim یکی از محبوب‌ترین ابزار بهینه ‌سازی تصویر است که باعث می‌شود تصاویر با سرعت بیشتری بارگذاری شوند. این برنامه متادیتاهای اضافه موجود در فایل تصویری را حذف می‌کند و با کاهش حجم تصویر کنار حفظ کیفیت آن، باعث صرفه‌جویی در استفاده از فضای دیسک و پهنای باند می‌شود.

برنامه ImageOptim همچنین برای انتشار تصویر در فضای وب انتخاب بسیار ایده‌آلی خواهد بود. از دیگر نکات این نرم‌افزار، این است که می‌تواند متادیتاهای EXIF مانند موقعیت GPS و شماره سریال دوربین را از روی تصاویر حذف کند. بنابراین شما می‌توانید تصاویر را بدون افشای اطلاعات شخصی منتشر کنید. البته یک گزینه برای ذخیره‌سازی متادیتاهای EXIF وجود دارد که می‌تواند در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

نقاط قوت ImageOptim

  • حذف متادیتاهای پنهان از دوربین‌های دیجیتال مانند کامنت‌ها، پروفایل‌های رنگی غیرضروری و…
  • کاهش حجم تصویر با حفظ کیفیت آن (این کار باعث می‌شود فضای دیسک کمتر اشغال شده و سرعت بارگذاری تصاویر بیشتر شود.)

 

۳. PngOptimizer مناسب برای سیستم‌عامل Windows و Linux

این نرم‌افزار می‌تواند دیتاهای اضافه و غیرضروری فایل‌های گرافیکی را بدون کاهش کیفیت تصویر حذف کرده و تصاویر را فشرده کند. PngOptimizer کاربری بسیار ساده‌ای هم دارد که باعث می‌شود افراد تجربه مطلوبی از کار با آن داشته باشند. برای استفاده از این برنامه کافی است فایل PNG را با موس بکشید و در فضای برنامه رها کنید. همچنین می‌توانید فایل‌هایی با فرمت GIF، BMP یا TGA را در این برنامه به فایل تصویری PNG تبدیل کنید. از دیگر شیوه‌هایی که می‌توانید برای ورود فایل به این برنامه به کار بگیرید، paste کردن فایل‌های تصویری از Clipboard در فضای نرم‌افزار PngOptimizer و تبدیل آن به فایل PNG است.

نقاط قوت PngOptimizer

  • پاک‌سازی فایل‌های PNG از اطلاعات بی‌فایده یا اشتباه
  • کاهش وزن فایل‌های PNG
  • تبدیل فایل‌هایی با فرمت BMP ،GIF و TGA به فایل PNG
  • پشتیبانی از فایل‌های PNG متحرک (APNG)

 

۴. Pngquant مناسب برای سیستم‌عامل Windows ،macOS و Linux

این برنامه یک ابزار خط فرمان (command-line) با کتابخانه غنی برای فشرده‌سازی تصاویر PNG است. این برنامه می‌تواند ضمن حفظ شفافیت و کیفیت تصویر، حجم آن را به میزان قابل توجهی (اغلب بیش از ۷۰٪) کاهش دهد. تصاویری که با این برنامه کوچک و فشرده می‌شوند با همه مرورگرهای وب و سیستم‌عامل‌ها سازگار هستند.

نقاط قوت Pngquant

  • تولید پالت با کیفیت بالا با ترکیب الگوریتم‌های quantization vector
  • مجهز به استفاده از الگوریتم‌های منحصربه‌فرد برای کاهش میزان نویز تصویر نسبت به استاندارد Floyd-Steinberg
  • ادغام آسان با اسکریپت‌های پوسته، رابط کاربری گرافیکی و نرم‌افزار سمت سرور
  • مجهز به «حالت سریع» برای پردازش تعداد زیادی تصویر در یک زمان

 

۵. Caesium مناسب برای سیستم‌عامل Windows ،macOS و Linux

این ابزار بهینه ‌سازی تصویر به لطف کاربری ساده و اثربخشی بالا تاکنون چندین جایزه کسب کرده است. با بیش از یک میلیون دانلود از سراسر دنیا، Caesium یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها برای فشرده‌سازی و کاهش حجم تصاویر است که به طراحان، بلاگرها، عکاسان، وبمسترها، کاربران عادی و… برای ذخیره‌سازی، ارسال و به اشتراک‌گذاری تصاویر دیجیتال کمک کرده است.

نقاط قوت Caesium

  • کاهش حجم تصاویر تا ۹۰٪، با استفاده از روش‌های هوشمند فشرده‌سازی تصویر
  • امکان فشرده‌سازی هم‌زمان چندین تصویر در یک پردازش چند ثانیه‌ای
  • پشتیبانی از فرمت‌های مختلف تصویر از جمله JPG ،BMP،PNG ،GIF و WMF
  • پیش‌نمایش آسان تصاویر (نمایش تصویر اولیه و تصویر نهایی کنار هم در یک کادر)
  • کاربری آسان (کشیدن تصویر و رها کردن مستقیم آن در محیط برنامه)
  • امکان تغییر نام همه فایل‌ها با یک پسوند سفارشی

 

۶. Reshade مناسب برای سیستم‌عامل Windows

این برنامه می‌تواند متناسب با صفحه نمایش کامپیوتر شما، بالاترین کیفیت و بهترین اندازه‌ را برای تصویر ارائه کند. کاهش حجم و اندازه تصویر بدون تاری، افت کیفیت، ایجاد هاله یا از بین رفتن وضوح و جزییات در بزرگ‌نمایی تصویر! شما می‌توانید تصویر خروجی این برنامه را در هر اندازه‌ای زوم و بزرگ‌نمایی کنید تا کیفیت و شفافیت تصویر را ببینید.

از جمله قابلیت‌های برنامه Reshade می‌توان به امکان ایجاد تنظیمات خودکار، پیش‌نمایش سریع، تعریف میانبر روی صفحه کلید و کاربری آسان با کشیدن و رها کردن تصویر در محیط برنامه اشاره کرد. همچنین امکان تغییر اندازه تصویر در بسیاری از فرمت‌ها مانند JPEG، TIFF، PNG، BMP و…، تنظیمات آسان برای پرینت و پشتیبانی از حالات مختلف تصویر به ویژه CMYK از دیگر ویژگی‌های این برنامه محبوب است. این نقاط قوت باعث شده برنامه Reshade به انتخاب مناسبی برای مبتدیان و متخصصان تبدیل شود.

اگر برای انتخاب بین نرم‌افزارهایی که در فهرست بالا معرفی کرده‌ایم، مردد هستید، پیش از هرچیز سیستم‌عامل کامپیوترتان را در نظر بگیرید. با همین کار تعدادی از برنامه‌ها از لیست انتخاب‌هایتان حذف خواهند شد. در قدم بعدی باید انتظارات خودتان از نرم‌افزار و کاربری برنامه را بسنجید تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *