استفاده از دایره در طراحی؛ ۱۳ ایده جالب و الهام‌بخش

دایره‌ها و حلقه‌ها می‌توانند دنیا را تغییر دهند، به ویژه زمانی که صحبت از طراحی باشد. اشکال دایره‌وار و گرد، از متنوع‌ترین عناصر هندسی‌ در طراحی هستند که بسیاری از طراحان حرفه‌ای از آن‌ها برای خلق آثار هنری خیره‌کننده استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید بعضی از مهم‌ترین نکات و ترفندها برای استفاده از شکل‌های دایره‌وار را بیاموزید، به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

در این مقاله از کادرنو نگاهی به بعضی طراحی‌های جالب دایره‌ای شکل از طراحان معروف می‌اندازیم؛ پس از آن به شما خواهیم گفت چطور بعضی از مهم‌ترین برندها از شکل‌های دایره‌ای برای تبلیغات، انتقال پیام به مخاطب و انسجام در تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

اما در ابتدا با هم سفری در طول تاریخ خواهیم داشت تا نمادها و سمبل‌هایی که با شکل‌های دایره‌ای به انتقال احساس و مفاهیم پرداخته‌اند را بیشتر بشناسیم.

روانشناسی و معنای دایره در طراحی‌ها

اغلب اوقات زمانی که طراحان از دایره‌ در طراحی‌ها و کارهای خود استفاده می‌کنند، دنبال نوعی نمادگرایی و انتقال پیام هستند. پس بیایید ببینیم دایره در طراحی‌ها چه معنایی دارد؟ و از آن مهم‌تر به عنوان یک سمبل و نماد چه چیزی را به مخاطب منتقل خواهند کرد؟

از دیدگاه روانشناختی دایره‌ها نمایانگر وحدت، ادغام و یکپارچگی هستند. دایره‌ها احساس یک طرح کامل، اعتمادبه‌نفس و هماهنگی را به مخاطب القا می‌کنند.

دایره‌ها آغاز، پایان و زوایای مشخص ندارند. به همین دلیل است که دایره یک المان قدرتمند و در عین حال امن، نرم و با ظاهر ملایم محسوب می‌شود.

وقتی صحبت از سمبل‌ها و نمادها در دوره‌های اولیه تاریخ باشد، دایره‌ و حلقه‌ها که نماد خورشید، ماه و اشیای کیهانی هستند، حرف اول را می‌زنند. به عبارت دیگر استفاده از دایره‌ها در طول تاریخ، نمادی از جادو، رمز و راز و مفاهیم مشابه آن بوده است.

هفت نکته درباره نحوه خلق طرح‌های گرافیکی مدور

در این بخش فهرستی از مهم‌ترین نکات برای استفاده از دایره در طراحی‌های گرافیکی مختلف آورده‎ایم. ما چندین پوستر و طرح گرافیکی محبوب را تجزیه و تحلیل کرده‌ایم تا به شما نشان دهیم چگونه با استفاده از یک عنصر ساده مانند دایره می‌توانید مفاهیم عمیقی مانند وحدت و همبستگی را به مخاطب القا کنید.

یه یاد داشته باشید برای هر طرح کافی است به تناسب طراحی، یکی از این موارد را به کار ببرید؛ یعنی لازم نیست همزمان، همه این نکات را در طراحی‌های خود استفاده کنید. هرچه ساده‌تر پیش بروید، تاثیرگذاری عمیق‌تری ایجاد خواهید کرد.

۱. از حلقه‌ها برای برجسته‌تر نشان دادن ایده اصلی استفاده کنید

یک روش ساده برای نشان دادن مهم‌ترین قسمت از طراحی، رسم یک دایره دور آن است. استفاده از دایره برای برجسته کردن چهره یا شخصیت، تکنیکی است که همیشه در طراحی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید نمونه‌های زیادی از این طراحی را در شکل‌ها و نمادهای مذهبی ببینید. چنین طرحی می‌تواند حس وحدت رمزآلودی را به مخاطب القا کند.

یکی از طراحان گرافیک معروف به نام مگدیل لوپز همیشه از دایره‌ها با رنگ‌های برجسته و خیره‌کننده برای نمایش حسی از جادو، رمز و راز، شعر و… در پوسترهای خود استفاده می‌کند.

۲. سراغ طرح‌های مینیمالیست یا ساده بروید

یک طرح گرافیکی از دایره در ساده‌ترین حالت خود می‌تواند معانی زیادی داشته باشد؛ اما استفاده از آن به شیوه تاثیرگذار و قابل‌توجه وظیفه شماست. اگر سوژه موردنظر شما بین مخاطبان به خوبی شناخته شده باشد، می‌توانید با استفاده از چند دایره ساده یک مسیر طولانی را در کوتاه‌ترین زمان طی کرده و مفاهیم قدرتمندی را با دایره به مخاطب القا کنید.

این پوستر مینیمالیستی جایگزین برای فیلم The Lord Of The Rings یک نمونه عالی از چگونگی طراحی دایره ساده برای یادآوری مفاهیم داستان است.

۳. حلقه‌ها را به عنوان نماد به کار ببرید

همان‌طورکه قبلا گفته شد، دایره‌ها می‌توانند به عنوان نماد‌های کیهانی، نشان‌دهنده ماه و خورشید و… مورد استفاده قرار بگیرند. شما هم می‌توانید از این نمادگرایی برای معرفی خدمات، محصول و… خود استفاده کنید. درست مانند تبلیغ کرم شب نیوآ که با یک ایده عالی در ساده‌ترین شکل طراحی شد.

طراحان نیوآ با تغییر در بسته‌بندی کرم، هلال ماه را به مخاطب نشان داده‌اند، بنابراین کمپانی توانست به سادگی بر زمان استفاده از محصول تاکید کند.

۴. طرح‌های نیم‌دایره را دست‌کم نگیرید

برای تاثیرگذاری روی مخاطب لازم نیست حتما از یک دایره کامل استفاده کنید. گاهی حذف بخش‌هایی از دایره یا استفاده از نیم دایره می‌تواند به مراتب تاثیرگذاری بیشتری هم داشته باشد. به این موضوع توجه داشته باشید که چگونه یک طرح نیم‌دایره‌ای می‌تواند پویاتر و واضح‌تر از دایره کامل باشد. با چنین طرحی حتی میزان توجه مخاطب هم تغییر می‌کند؛ چراکه نقاشی نیم‌دایره باعث می‌شود بیننده با کنجکاوی بیشتری درگیر طراحی شده و دنبال کشف مفاهیم جدید باشد.

۵. به حلقه‌ها و دایره‌ها رنگ اضافه کنید

اگر احساس می‌کنید طراحی شما از شکل ساده و تاثیرگذار خود خارج شده یا زیادی شلوغ به نظر می‌رسد، دنبال کاهش رنگ‌های متنوع در طراحی باشید. برای مثال می‌توانید یک رنگ برجسته برای دایره انتخاب کنید و هر المان دیگری را کاملا سیاه و سفید نگه دارید.

در چنین طراحی‌هایی به لطف کنتراست چشم‌نواز این طراحی، شما به خوبی حس زیبایی‌شناسی را در طرح پیدا خواهید کرد. در این مثال از پوستر Zeka Design هم می‌توانید چنین طرح برجسته‌ای را به خوبی ببینید و تمرکزتان را بر آنچه مهم است، نگه دارید.

۶. به یک دایره محدود نشوید

استفاده از چندین دایره با اندازه یکسان می‌تواند الگویی زیبا، منظم و لطیف در طراحی به وجود آورد. همچنین در این نوع طراحی شما همیشه می‌توانید با رنگ‌ها و میزان شفافیت تصویر بازی کنید تا به طراحی خود عمق بدهید.

حالا به این پوستر عالی از فیلم نگاه کنید و از شیوه به کارگیری دایره‌های رنگی و خلق الگویی ناب الهام بگیرید.

۷. بر پیام تاکید کنید

اگر می‌خواهید پیامتان به طور حتم خوانده شود، یک راهکار همیشگی و کارآمد قرار دادن متن در یک قالب دایره‌ای است. اگر بتوانید متن پیامتان را با یک فونت ویژه بنویسید که در آن لبه‌های حروف هم گرد و دایره‌ای است، ثبات بیشتری به تصویر اضافه خواهید کرد.

در این تصویر مثال زیبایی را می‌بینید که در آن متن و شکل پیام کنار هم تکمیل می‌شوند و همه طرح به وحدت می‌رسد.

معرفی ۶ نمونه عالی استفاده از دایره در تبلیغات

از دایره‌ها همچنین می‌توان در تبلیغات برای نمایش یک محصول، برجسته کردن یک ویژگی یا خلق نمادی برای القای یک مفهوم استفاده کرد.

بیایید نگاهی به نمونه‌های خلاقانه تبلیغات با استفاده از شکل‌های مدور بیندازیم و یاد بگیریم چگونه می‌توان از آن‌ها در تبلیغات استفاده کرد.

۱. موضوع تبلیغ را برجسته کنید

زمانی که در تبلیغات می‌خواهید در عین جلب‌توجه مخاطب، از متن کمتری استفاده کنید، دایره‌ها و حلقه‌ها انتخاب بسیار خوبی خواهند بود. بهترین شیوه برای استفاده از دایره در چنین تبلیغی، به کار گیری تصاویر متعدد و نوشتن متنی کوتاه میان یک دایره است.

بهترین مثال برای چنین ایده‌ای تبلیغ خوشمزه Naturebox است.

بیشتر بخوانید: ۲۵ مدل تبلیغ خلاق اینستاگرامی که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید

۲. روی تصاویر تمرکز کنید

شما می‌توانید تصاویر مختلف یک تبلیغ را حول یک دایره گرد هم بیاورید تا وحدت و هماهنگی آن‌ها را به مخاطب نشان دهید.

در تبلیغ زیر به نحوه استفاده گوگل از دایره‌ها نگاه کنید. با توجه به اینکه کل لوگوی گوگل حول حلقه‌ها و دایره‌های مختلف می‌چرخد، طبیعی است که استفاده از دایره در هر تبلیغی از این کمپانی نتیجه خوبی داشته باشد.

۳. بر حضور اشخاص در تبلیغ تاکید کنید

برای چنین تبلیغی یک مثال عالی از HubSpot وجود دارد. طراحان این کمپانی برای برجسته کردن شخصیت اصلی تبلیغ از دایره‌های مختلف استفاده کرده‌اند. در این تبلیغ حلقه‌ها توانسته‌اند ارتباط قوی، اعتمادبه‌نفس و اجتماع المان‌های مختلف را به خوبی نمایش دهند.

اگر تبلیغات شما دارای تصاویر پرتره است، می‌توانید برای جلب‌توجه مخاطب و به حداکثر رساندن تاثیر تبلیغ، یک دایره اطراف سر شخص اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: چه اندازه هایی برای تبلیغات بنری مناسب هستند؟

۴. از حلقه‌ها به عنوان فریم استفاده کنید

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا سازمان‌ها برای نمایش و معرفی اعضای تیم خود از دایره‌ها استفاده می‌کنند؟

این موضوع تنها به این دلیل نیست که چهره‌ها با قرارگیری در چهارچوب‌های گرد بهتر به نظر می‌رسند. بلکه در چنین مفهومی، ناخودآگاه اعتماد به نفس افراد به مخاطب القا شده و مخاطب هم به این افراد اعتماد خواهد کرد.

بنابراین استفاده از دایره‌ها در تبلیغات، صفحات گواهی‌نامه، معرفی تیم یا صفحه درباره ما یک ایده عالی و کاربردی برای دریافت نتیجه بهتر است.

۵. دایره‌ها را به عنوان نمادهای کیهانی به کار بگیرید

آیا می‌خواهید در تبلیغات از خلاقیت صحبت کنید؟ برای چنین مفهومی حتی اشاره به آسمان هم می‌تواند باعث ایجاد حس محدودیت شود. بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای القای حس خلاقیت، تخیل نامحدود و ایده‌های بکر استفاده از دایره‌ها به عنوان نمادی از کهکشان و مسیر نامحدود آن است. شما می‌توانید با چنین طرحی کاری کنید که مخاطبتان احساس کند با قدرت تخیل قادر به انجام هر کاری خواهد بود.

در این تصویر یک تبلیغ عالی از Adobe Photoshop را می‌بینید که قدرت دایره‌ها را به عنوان نمادهای کیهانی نشان می‌دهد.

۶. دایره‌ها را به نمادی از قدرت تبدیل کنید

زمانی که می‌خواهید بر تکامل، رشد یا هر نوع پیشرفت تاکید کنید، طرح‌های دایره‌ای و نیم‌دایره‌ای می‌توانند یکی از بهترین نمادها باشند. علاوه‌براینکه دایره می‌تواند نشان‌دهنده یک طرح کامل باشد، وجود بخشی اضافه در قسمت داخلی دایره هم پیشرفت و قرار داشتن در مسیر اهداف را به شکل موثری نشان خواهد داد.

برای مثال شما می‌توانید از یک طرح دایره‌ای هندسی همراه شاخص‌های پیشرفت مانند اعداد و درصد برای جلب‌توجه مخاطب در تبلیغ استفاده کنید.

۶ قالب طراحی دایره با قابلیت سفارشی‌سازی طرح

اگر تصمیم گرفته‌اید که در طراحی‌های خود از دایره‌ها استفاده کنید، اما احساس می‌کنید هنوز مهارت کافی برای ایجاد صفر تا صد یک طرح را ندارید، بهترین کار استفاده، اصلاح و ایجاد تغییر در الگوهای موجود است.

شما می‌توانید از الگوهای دایره Bannersnack شروع کنید. در اینجا گزیده‌ای از بهترین مواردی که می‌توانید استفاده کنید، آورده شده است. کافی است روی الگویی که می‌خواهید ویرایش کنید، کلیک کرده و در صورت عدم دسترسی به آن، یک حساب کاربری ایجاد کنید تا امکان ویرایش فراهم شود.

برای مثال در این الگوی پزشکی، طراح با یک قاب دایره‌ای درباره مراقبت، اعتمادبه‌نفس و عشق صحبت می‌کند. هنگامی که می‌خواهید طراحی‌ها و تبلیغات یک مرکز پزشکی یا خدمات پزشکی را ارتقا دهید، از این الگو استفاده کنید.

همه سرویس‌ها و خدمات در جامعه می‌توانند با استفاده از دایره‌ها و طراحی‌های دایره‌ای بر ارزش‌ها و اولویت‌های خود تاکید کنند. تنها کافی است ارزش‌های اصلی سازمان را در یک قاب دایره‌ای قرار دهید.

اگر می‌خواهید هدایای کمپین‌ها و قرعه‌کشی‌ها را با جلوه ویژه‌ای نشان دهید، تبلیغات مستقیمی داشته باشید یا درباره یک مسابقه و رقابت اطلاعیه طراحی کنید، استفاده از حلقه‌های متحدالمرکز ایده‌ای کاربری برای پیشبرد هدف هستند. چراکه این نوع چیدمان دایره‌ها به خوبی توجه کاربر را جلب کرده و باعث می‌شوند پیام تبلیغات به طور مستقیم به مخاطب برسد.

 

برای طرح‌هایی که به حوزه آرایشی، بهداشتی و سلامت مربوط می‌شوند، استفاده از المان‌های طبیعی مانند آب و طبیعت می‌تواند تاثیر بهتری روی مخاطب داشته باشد. کنار این موارد به کارگیری هر پدیده طبیعی با شکل دایره‌ای می‌تواند احساس مثبت کاربر را دوچندان کند.

 

 

استفاده از رنگ‌های پررنگ و طرح‌های نیم‌دایره برای صنایع خلاقانه مانند موسیقی و مد انتخابی هوشمندانه خواهند بود. اجازه دهید قدرت تخیلتان جریان پیدا کرده و طرحی زیبا خلق کند.

 

قاب‌های دایره‌ای با زمینه سفید می‌توانند به وبلاگ‌های حوزه غذا و سبک زندگی، ظاهری پاک و حسی از تازگی القا کنند. اگر در زمینه طراحی برای بلاگ‌های تغذیه فعالیت می‌کنید، این طرح را امتحان کنید.

 

 

در آخر…

همان‌طور که دیدید، روش‌ها و راهکارهای خارق‌العاده و بی‌پایانی وجود دارند که می‌توانید با الهام از آن‌ها حلقه‌های شگفت‌انگیزی در طراحی‌های خود ایجاد کنید. حالا نوبت شماست. دست به کار شوید و برای خلق ایده‌های نو پیش بروید. اگر شما هم ایده‌های دیگری برای استفاده از حلقه‌ها در طرح‌های خود دارید، به مخاطبان کادرنو بگویید بهترین راهنمایی‌های شما برای طراحی با دایره‌ها چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *